Bemærk: Denne vingård samarbejder vi ikke længere med
Vi har et stort udvalg af andre vine med samme kvaliteter.
Mischa Wine Estate Historie
Oprindelig blev området kaldt “Houmoed”, og er den 50 hektar store vingård lige udenfor den lille billedskønne by Wellington.
“Kelpie” Barns købte vingården kort tid efter hans aktive militære karriere i Nordafrika og Italien.
Han var ikke egnet til at sætte sig til ro med et 9 til 5 i byen, Kelpie og hans kone, balletdanserinde Yvonne Blake, besluttede at arbejde med landbrug.
Det var en meget stor kulturel forskel at gå fra det meget sofistikerede liv til at drive et hektisk liv med at bygge et landbrug op samt drive dette med succes.
Kelpie var endvidere en amatør fotograf der vandt flere præmier for hans fotografier og en stjerne karriere som danser, medens Yvonnes ballet karriere blev sat på afslutning efter sæsonen i London og Paris med et ensemble af emigrerede russiske dansere i Den Russiske Ballet, var overstået.
De første år var læreår for Kelpie, da han nøje overvågede hvad hans naboer foretog sig sæson efter sæson. En mixed landbrugs virksomhed involverede også nogle køer, geder til hans 3 mindre børn samt alle typer af frugttræer samt udvikling af vinmarker med udvalgte druetyper.
Dette resulterede i, at gården langsomt blev strømlinet med eksport af abrikoser og blommer, vinplanter til nye producenter. Yvonnes afgang som professional danser bevirkede at hun etablerede en balletskole som på sigt udviklede sig til en stor succes i Wellington og Paarl. Denne indtægt spillede en vigtig faktor i vingårdens udvikling.
Mischa Wine Estate vinproduktion
I slutningen af tresserne startede Kelpie at producere vine, dog I mindre skala.
Denne udvikling som senere har udviklet sig til at blive en af Cape områdets førende Wine Nurseries ”Micha Nursery”.
På samme tidspunkt blev endvidere vingården Eventide tilkøbt, således at de 2 vingårde blev fusioneret sammen.
Navnet “Micha”, for resten kan føres tilbage til Yvonnes tid hos den Russiske Ballet i Paris. Det er en sammenfatning af det russiske navn af ordet “Michael” og dette udtales “Meesha”.
Kelpie og Yvonnes 3 børn har udviklet sig I forskellige retninger, I deres opvækst. René og Sandra studerede på UCT, hvor de mødtes deres kommende mænd, mens John, efter et studieophold I Californien, startede efterfølgende sammen med has far arbejdet på vingården.
Frugttræernes succes gav muligheder til etablering af nye vinmarker og denne udvikling blev koordineret sammen med Wine Nursery aktiviteterne.
I starten blev druerne leveret til det lokale vinkoorporativ, men John har hele tiden arbejdet hen imod at lave hans egen vin. Denne mulighed og ambition måtte dog ligge brak gennem mange år, hvilket skyldtes den store succes vingården havde på grund af den større og større behov for vinplanter samt gårdens on-going udvikling.
Den tredje generation af familien modnede denne udvikling med basis I deres 3 sønner: Andrew, Gareth and Shaun.
Sandra og hendes mand ankom I slutningen af tresserne til vingården for at hjælpe med administrationen.
Andrew, blev et medlem af teamet efter hans skolegang og uddannelse I 1996 og blev meget inspireret af hans tante Sandras forskelligartede forsøg på at producere vin i hendes garage, og hans besluttede at forsøge dette, på egen hånd.
I starten med noget meget primitivt udstyr sammen med stor entusiasme samt megen hjælp fra familien hans første forsøg viste sig at være en meget drikkelig Cabernet Sauvignon – Starten til egen vinproduktion var etableret!
Et nyt brand var etableret der indeholdt state-of-the-art udstyr og produktionen blev planlagt til at første år skulle være årgang 2000 produktionen, der skulle være året hvor Mischa første gang kom på verdenskortet.
Etableringen af MISCHA ESTATE er samtidig et kvalitetsmærke for klassiske røde vine:
Der er nu 21 hektar jord plantet med vine og dette meget beskedne areal bevirker at alle druer når de høstes bliver håndhøstede og samtidig bliver der virkelig “kælet” for produktionen.
Produktionen vil altid være begrænset, da kvalitet altid vil være et must for produktionen.
Vinmager Andrews optræden med en meget casual påklædning skal indikerede at vil taler om en ung mand med en mission, nemlig at sætte Mischa Wine Estate på vinkortet.
Hans slogan er:
“This is very much a family business – and it’s driven by a dream rather than by commerce.”